05-03-2020 - NIEUW: opladen aan laadpaal

In het groenonderhoud wordt het belang van hybride machines steeds groter, vanwege de vervuilende dampen en herrie die een dieselmachine uitstoot. Boomverzorgers liepen echter tegen het probleem dat deze machines in de tussentijd moesten worden opgeladen. Nu hebben we daar een oplossing voor gevonden, die al in gebruik is in Den Haag.

In de stad komen steeds meer laadpalen in het straatbeeld. Het probleem was echter dat deze laadpalen 380V stroom leveren, terwijl de hoogwerkers 230V nodig hebben. Er bestaan al hybride machines die een hele dag kunnen werken op 1 batterijlading. Dat is alleen niet genoeg voor de groenbedrijven in Den Haag: zij hebben vaak snoeiwerkzaamheden die meerdere dagen duren. Het is dan niet werkzaam en milieubewust om een machine heen en weer te vervoeren, alleen om de hoogwerker op te laden. Daarom werd er toch nog vaak op de dieselmotor gedraaid. 

De gemeente Den Haag benaderde mateco om hier een oplossing voor te zoeken. Samen met dochtermaatschappij HDW hebben we een kabel ontwikkeld die de 380V omvormt naar 230V. Deze kabel vereist geen aanpassingen aan de hoogwerkers. De druppellader heeft zes uur nodig om de machine volledig op te laden, waardoor dit 's nachts kan gebeuren.

Test in Den Haag

Momenteel is er een pilot in Den Haag gaande, om te zien hoe buurtbewoners reageren op het gebruik van "hun" laadpalen. Momenteel is het namelijk alleen toegestaan om elektrische auto's/busjes op te laden aan de laadpalen, dus geen hoogwerkers e.d. Tijdens de pilot wordt gemonitord hoe er door buurtbewoners wordt gereageerd. Het voordeel voor hen is dat ze geen last meer zullen hebben van het geluid van een dieselmachine. Daarnaast zal er geen schadelijke stoffen 

Mochten de ervaringen in de pilot in 2020 positief zijn, wordt de wetgeving in gemeente Den Haag hoogstwaarschijnlijk aangepast. 

 

Lees het volledige artikel hier